A jelenleg uralkodó világjárvány nem csak megszokott életvitelünkre van tagadhatatlanul is hatással, de súlyos és szerteágazó következmények húzódnak a jelenség mögött világgazdasági szempontokból is. Negatív hatásait számos gazdasági ágazatban érezni lehet szerte a világon.
Országunkban a turizmus, az idegenforgalom és a járműipar volt a gazdaság három legnagyobb húzóágazata, azonban a válsághelyzet ellehetetlenítette zökkenőmentes fennmaradásukat. Ugyan a legnagyobb veszteségeket a turizmus szenvedte el és még ma is szenvedi, nem lehet olyan területet kiemelni, amelyre nem rombolóan hatottak volna az egyre szigorúbb korlátozások. 2020 elején sok minden megváltozott és néhány hét leforgása alatt akkora volt a visszaesés, amekkorát egykor a nagy gazdasági világválság alatt lehetett mérni – 3 év alatt.
A COVID-19 hatása a magyar és a nemzetközi gyártó iparra a munkanélküliség tükrében
Tagadhatatlan az a tény, hogy a COVID-19 nem csak a magyar, de a nemzetközi gazdaságra is súlyos csapást mért. Ez a hatás a gyártó iparban is megmutatkozott. Mivel Kína számos olyan gyárnak ad otthont, amely világszerte több gyártási egységnek is szállít nyersanyagot, így a lezárások hatásaként az egész globális ellátási lánc megakadt. Mindez annak fényében érdekes, hogy a kisebb-nagyobb vállalkozások több, mint 75%-a közvetetten vagy közvetlenül rendelkezik kínai beszállítóval.
A gazdasági visszaesés hatására rengeteg ember megélhetése megkérdőjeleződött az elmúlt egy év leforgása alatt. Többek szerint a jelenlegi adatok hajaznak a 2008-2009-es világgazdasági válság idején mért értékekre. A leginkább sújtott szektorokban a keresletcsökkenés hatásaként jelentősen csökkent a foglalkoztatottak száma és megnövekedett a munkanélküliség. Országunkban 2019-es értékekhez képest 2020 végére 46 ezerrel nőtt a munkanélküliek száma. Mindez összességében a foglalkoztatottak számának 36 ezres csökkenéséből és a munkaerőpiacon újonnan megjelent 10 ezer álláskeresőből tevődött össze.
Németországban a decemberi mutatók alapján a munkanélküliségi ráta elérte a 6.1%-ot, melynek folyamatos növekedésével számol a német állam a jelenlegi korlátozások miatt.
Hazánk GDP-je és a magyar költségvetés
Országunk bruttó hazai terméke, azaz a GDP 2020-ra hatalmas gyengülést mutatott az 5,1%-os visszaeséssel. Az elmúlt 3 évben a magyar gazdaság kifejezetten sikeresnek mondhatta magát, hiszen 2018-ban és 2019-ben a GDP-növekedés évtizedek óta a legmagasabb volt a 4 és 4,9%-os éves értékével. Azonban koronavírus járvány és a következtében kialakuló helyzet megakasztotta a lendületet. Az előrejelzések alapján megközelíthetőleg 2021 második fele és 2023 között térhetünk vissza a vírushelyzet előtti szintre.
A magyar költségvetés 2020 júniusában minden idők második legnagyobb hiányát produkálta, amely 785,5 milliárd forint volt, de még az ezt megelőző hónapokban is jelentős volt a deficit. Így 2020-as év közepére már 1837 milliárd forint volt a deficit, mindez az ötszöröse annak, amelyet a kormány egész évre tervezett.
A vírushelyzet és az autóipar
A vírushelyzet az autóipar alakulására is hatással volt. Az autóipar egy kifejezetten globális szektornak számít, hiszen egy autó olyan alkatrészekből áll, amelyeket a világ különböző pontjain lévő beszállítók gyártanak le. Számos alkatrész pedig Kínából érkezett, így a vírushelyzet alatt azok a cégek voltak képesek fennmaradni, amelyek teli raktárokkal rendelkeztek.
Másrészről pedig elmondható, hogy hatalmas visszaesést szenvedett el a globális járműértékesítés is, melyet elsősorban a szabályozások hatásaként bekövetkezett gyárleállások okoztak. Az emberek, a munkanélküliség növekedésével kevesebb figyelmet és anyagi erőforrást fordítottak az autóvásárlásra. Mindemellett az újféle életmód, az otthoni munkavégzés és a kijárási korlátozások a kereslet fokozatos csökkenéséhez vezettek. Míg Európában 15,5 millió új autót értékesítettek, amely 24,6%-os visszaesést mutatott az előző évhez képest. Addig hazánkban 2020-ban több, mint 50%-kal esett vissza az új autók eladása.
Mire számíthatunk a jövőben?
Az autóipar jövőjét jelenleg még mindig bizonytalanság jellemzi. Számos kilátástalanságot sejtető előrejelzéssel találkozhatunk különböző felületeken, azonban korábban is megfigyelhettük az értékesítés csökkenő trendjét. 2019 előtt 5-10%-os eladási mínusszal zártak az autógyártók, melynek hatásaként éves szinten 11%-kal csökkent a globális autóipar üzemi eredménye. Németországban az autóipar mindig is húzóágazatnak számított. 2020-ban azonban nem csak az autógyártásban jelentkeztek csökkenések, de egyéb gép- és berendezéseket gyártó ágazatokban is 17%-kal visszaesett a termelés.
2021-ben azonban sokkal pozitívabban látják a jövőre vonatkozó mutatókat és arra számítanak, hogy 5%-os növekedés lesz megfigyelhető a német elektroiparban, valamint a gép- és berendezésgyártó iparban egyaránt. Azonban ennek a növekedésnek fontos előfeltétele, hogy a koronavírus a továbbiakban ne bénítsa meg a piacokat és az ellátási láncokat, valamint helyreállhasson a világgazdaság.
A jövőre való tekintettel az oltásprogram sikerességét remélve bízunk a járvány minél gyorsabb és hatékonyabb megfékezésében, hiszen csak ennek következtében lehelhetünk újra életet a haldokló gazdaságba. Amint a gazdaságok újra nyílnak a növekedés sokkal gyorsabb lesz az előrejelzések szerint és a világgazdasági termelés szépen lassan helyreáll a legtöbb szektorban. Csupán a nemzetközi turizmus és az ahhoz szorosan kötődő szektorok esetében húzódhat el a kilábalás.